Friday, January 30, 2009

Debaran hari esok...

Esok.. hari Jumaat yang penuh barakah..
Dijadualkan pada pukul 10 pagi..
Aku akan disorong ke bilik O.T untuk 'lipoma removal'
Yerp..finally aku mengambil keputusan untuk buang benda tu.

Reason??
>> The 'thing' dah membesar dengan jayanya.. kalau dulu tak nampak, but now bleh nampak dah. In fact 2-3 orang Dr yang check ni (Dr klinik, our family General Physician, Surgeon, my gynae) yang check benda ni pun kata 'this is big!' Adeiii!! bikin cuak betul la depa ni tau!
Normal procedure, lipoma ni bleh dibuang hanya dengan local anaesthetic, tapi kes aku sebab that 'thing' besar so i have to be put under G.A!

>> I've experienced back pain..especially bahagian kanan belakang, bahu hinggalah ke tangan aku. Yerp..that lipoma is also on my back right side (selari dengan br3ast). Kalau baring mengiring ke sebelah kanan memang akan pressure nerve pada belah kanan dan aku rasa sakit. Tangan aku especially part joints yg kat kat ketiak tu memang kadang-kadang rasa sakit hatta nak angkat tangan pun sakit.
So, Dr kata maybe due to that 'big thing' pressing my nerves..

Disebabkan faktor 'membesar bagai johan' dan 'mengundang kesakitan' aku pun mengambil keputusan untuk buang benda tu lah.. hopefully no more back pain after this! huhuhu ikutkan treatment for lipoma ni not necessary..tapi sebabkan aku punya ni dah membesar dan menyebabkan sakit belakang yang teruk, maka terpaksa la buang. Plak tu selalunya buang tu by simple excision tapi kes aku ni dah sampai kena G.A! erkk!!
Lagi satu buat masa ni lipoma aku ni masih 'moving' i.e bila pegang tu memang dia bergerak-gerak under my skin.. so Dr advice untuk buang sebelum dia stagnant x bleh gerak, meaning something serious going on there i.e cancerous, erkkkk.. naudzubillah!

Tapi.. sudah semestinya aku takut beb!! Tak pernah dalam hidup aku ni kena G.A bagai.. bersalin pun normal. Isk...isk.. tu yang risau semacam ja memikirkan nak kena sorong masuk O.T then kena G.A.. lepas tu of course aku tak sedar apa. Tapi mengenangkan badan aku nak kena belah tu..huhuhuhuhuhu sesiapa yang pernah deliver tru caesarian of course untuk kes macam aku nih apa lah sangat kan!! tapi untuk aku yang tak pernah kena belah ni.. ada sikit banyak cuak la deiii!! Lagi satu after effect G.A tu.. orang kata bleh bikin nausea kan?? isk..isk.. tak sukanya!!!

Doakan semuanya selamat yer.. insyaallah takde apa-apa. Sekejap je Dr kata.. tapi still kena G.A dowh!! Apa pun aku minta ampun dan maaf yer salah silap apa-apa kat korang semua.. secara sedar ataupun tidak sedar mungkin aku ada terkecikkan hati korang ker.. Semoga semuanya berjalan lancar..see you all again soon!! insyaallah.

"A lipoma is a benign tumor composed of fatty tissue. These are the most common form of soft tissue tumor. Lipomas are soft to the touch, usually moveable, and are generally painless. Many lipomas are small (under one centimeter diameter) but can enlarge to sizes greater than six centimeters. Lipomas are commonly found in adults from 40 to 60 years of age, but can also be found in children. Some sources say that malignant transformation can occur, while others claim that this has yet to be convincingly documented."

more info here: http://en.wikipedia.org/wiki/Lipoma

24 comments:

Ealyie on January 29, 2009 at 11:57 AM said...

Sis,
i doakan u cepat2 recover la nanti ye..
Insyaallah takde apa2.

MN on January 29, 2009 at 12:09 PM said...

erna,
mudah2an dipermudahkan semuanya..
amin!

cysev3n on January 29, 2009 at 12:10 PM said...

semoga selamat semuanya.. amiin.. dah abis nanti, SMS laa ek.. ke tak bley?

speedy recovery afterwards!

MS on January 29, 2009 at 12:16 PM said...

semoga segalanya d permudahkan dan selamat semuanya

Hana on January 29, 2009 at 12:20 PM said...

banyakkan berdoa ok!

MamaFiza on January 29, 2009 at 12:28 PM said...

Dear Miss Erna,

Gambatte ne Sis *hugs* >_<

Speedy recovery ya! We'll always pray for you. Amin~

Crazee Choc's on January 29, 2009 at 1:04 PM said...

Semoga selamat semuanya....

m.o.m on January 29, 2009 at 1:06 PM said...

Erna,

Bab bab spital ni saya mmg takut, dah boleh imagine mcm mana awak punya nebes ittu hahahahaah !.

Anyway, Good Luck.

-rini-

Unknown on January 29, 2009 at 1:07 PM said...

Kak Erna,

Mudaha-mudahn Allah permudahkan semua yer..Good Luck.

Get well soon!

Fid on January 29, 2009 at 1:11 PM said...

selamatlah yaaaa

Hana' Yusuff on January 29, 2009 at 1:32 PM said...

erna,
moga semuanya selamat dan cepat sembuh..take care!

kaezrin on January 29, 2009 at 1:54 PM said...

hope all goes well....

mommyashvin on January 29, 2009 at 2:08 PM said...

hope all goes well, dear.
take care.

Rizza on January 29, 2009 at 2:58 PM said...

erna... aku doa kan ko dioperate ngan jaya nye dan selamat ye...
insya'allah

semoga cepat sembuh...

mamaDhea on January 29, 2009 at 7:47 PM said...

erna,
hopefully semua berjalan lancar.. semoga cepat sembuh okie.. ;)

no more back pain after this.. so, boleh laa amik xtra order for brownies.. hehe

n.i. on January 30, 2009 at 11:38 AM said...

sis,
semoga cepat sembuh Insya Allah

Juliaty on January 30, 2009 at 12:25 PM said...

i pun a back pain suffer mcm u..but my case different bukan lipoma.good luck erna..semoga segalanya dipermudahkan.Amin!! Take Care ekk ;)

Akma M.Rudy a.k.a MrsSLuRp on January 30, 2009 at 2:40 PM said...

mudah2an dipermudah kan...
take a gud rest babes ;p

knv on January 30, 2009 at 5:18 PM said...

i'm officially late!

take care yea.

NeroEcha on January 31, 2009 at 11:21 AM said...

Everything will be ok..i'allah..take care..

Anonymous said...

how's everything beb?

knv on February 4, 2009 at 4:55 PM said...

kabare diknon? semoga okay semuanya!

Mommy2H on February 9, 2009 at 2:09 PM said...

erna..how are you?risau nih lama menyepi..semoga semuanya selamat

Naddiea on February 14, 2009 at 12:18 PM said...

erna,

aku baru jumpe blog ko ni.x tau la pulak ko kene operate.skang dah semakin okay ker???hopefully lipoma tu tak akan ada lagi.insyaallah...take care.

 

Based on Cookie Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template
Customized blog header by Layout.Goddess