Tuesday, August 26, 2008

Zikrullah & Negaraku by Damia

On the way to the hosp semalam..nak pergi follow-up check up..

'Negaraku.. tanah tumpa laraku
rahmat baya.. tuhan kuriakaa..
.......raja kika selamat berata..'

aku nak tergelak terbahak-bahak dah.. tapi takpe, aku pun nyanyi la balik yang betul punya..

'mommy mana tau?'
'tu lagu kebangsaan..semua orang kena tau!'
'oh..' so aku betulkan la mana-mana part yang memang kelakau! lol!!

then..
'astagkirullah haillallah'
'ha?? no dear.. astagfirullah ha illallah'
'astagkirullah'
'not ki..its fi dear...'
'alah..takpe la mommy!'
'eh, mana boleh takpe.. kita nak berzikir kena betul..kalau tak lain makna or takde makna plak. Nanti Allah marah..'
'Allah takde pun mommy!' adoi! ni yang aku lemah ni..
'Allah ada.. Allah sentiasa ada dekat dengan kita.. kita kena la ingat Allah selalu..macam Damia buat tadi tu..berzikir selalu.. belajar solat'
'Allah kat atas ye mommy?'
'Aha..kita tak boleh nampak Allah, tapi Allah tau apa yang kita buat semua.. so Damia kena buat baik selalu'
'Allah invisible ek mommy?'
'Errr... lebih kurang la' adoi...tak tau macam mana aku nak sampaikan pada dia..harap betul dan dia faham lerrrr...

Then dia terus astagfirullah..tapi kejap-kejap keluar balik astagkirullah.. lol

Tak lama lepas tu..
'Damia tau lagu I am a Muslim'
'oh really? macam mana?'
'Ala..lagu tu la..'
'Can you sing then? Mommy tak tau'
'Mommy takde lagu tu dulu?'
'Takde..dulu-dulu mommy tadika kemas jer.. mommy nyanyi lagu
anak itik tok wi mandi dalam kolam
sakit apa tok wi sakit sendi tulang
ubat apa tok wi ubat limau lelam
sakit apa tok wi sakit sendi tulang'
And she was laughing like nobody business after that!!! sabor je la..
'what so funny?'
'mommy takde lagu english ke?'
'takde.. semua lagu melayu tau! best!'
'Damia pun best jugak..ada lagu I am Muslim semua..'
'So, nyanyi la..mommy nak dengar. Mommy tak pernah dengar'
'Nantilah..'

and she continue astagfirullah lagi hehehe..tak lama lepas tu tetiba jadik
'Subhanarabbial a'zimiwabihamdih'
'eh..tu dalam solat kan?'
'eh..ha'ah laaaa hahaha'

and then dia start baca macam solat pulak..dari Fatihah semua.

Aku seronok gak dengar dia dah pandai serba sedikit semua tu.. tapi mind you..dia masih lagi teriakkkkkk pagi-pagi kat sekolah!!! tensen aku!!!!
Bangun pagi - no problem!
Mandi, siap semua - no problem!
Naik kereta, sembang etc - no problem!

tapi...

Sampai ja kat simpang sekolah dia dah mula buat muka 10sen tu..
then Teacher tak boleh amik kat kereta, kena aku jugak naik atas hantar..Fine! aku pun heret la Danish sekali naik atas tu..
Danish will be happily joining the class (buat macam kelas dia je okeh!! walaupun semua budak lain abang2, kakak2 semua) lol!!
Tapi, Damia will start crying!! peluk aku tak nak lepas semua.. everyday! ok!!! Everyday teacher kena pegang dia so that aku bleh grab Danish and lari bawak turun! phew!!!
Aku doa tiap-tiap hari agar semua 'crying-mying' (ada ke such words?hahaha sukati aku la labu! ) akan berakhir! Tak sabar nak tengok dia dengan excited berlari riang masuk kelas! Amin!

**updated
Oh..today dia nyanyi lagu baru!!
'This is how i take my ablution!'
nanti nak try amik video fr my hphone.. so funny!! and yet cute!!

11 comments:

it me on August 26, 2008 at 10:27 AM said...

dah lama nak memuji.. saya suka background blog awak cantik... suka suka suka...

my adib bangun pagi yang seksa.. dah masuk kereta hantar nursery ok jer..

Fid on August 26, 2008 at 10:46 AM said...

cuba cek versi negaraku anak aku kat blog aku ya...

hahahahaaaaa

aku rasa damia syok dah tau ngan menangis pagi tu..hahhaaa

nanti lama2 ok la tu..saja le tu..kot kalu ada boyfren nnt mesti tak akan nangis hahahahaaa

cousin aku dulu(lani dah 10 thn)
mmg nangis....sapa antaq pun nangis...
lps ada 'boyfren' terus macho!

Erna on August 26, 2008 at 11:56 AM said...

mama adib: thank you! saya guna free bg je ihiks! My kids both also pukul 6 dah bangun.. paling lewat pun 6.30! including weekends!

fid: aku dah tengok haitu! hahaha tapi tak sempat komen!aiseh..aku ada la berkenan nengok sorang 'boypren' kat sekolah Damia tu.. budak tu pun pandai nak main ngan Danish.. tapi Damia tak perasan dia lagi kot hahahaha -ni kes mak yang hoverrrr! :P

Crazee Choc's on August 26, 2008 at 12:43 PM said...

erna... selalu kejutkan Damia bangun kol berapa? damia tido malam kol berapa?

Rizza on August 26, 2008 at 1:59 PM said...

bijak2... makin sonok la damia nanti kalau ade "boyfren" kat sekolah tu hahhhaha

it me on August 26, 2008 at 2:02 PM said...

hu hu hu adib ku kejut kul 7.30 am pun berchenta..

my adib pun mama tolong kenen2 dgn marsha.. ha ha biar smnt skit dia nak g school.. payoh bebenar dia nak bgn pagi

farah225 on August 26, 2008 at 4:03 PM said...

haris suka lagu winkle winkle ittle shtarr.mula2 aku tak faham gak.bila amati rupanya lagu twinkle.heheehehhe.lagi satu lagu fevret dia nenek nenek si bongkok tiga.:)

p/s: last week blk kelate.mula tu plan nk singgah KT.tup tup tau hang nak pindah.so tkr plan ler.takdok rejeki sungguh la.

Erna on August 26, 2008 at 7:03 PM said...

marisa: kami jarang kejut..depa bangun sendiri ;) termasuk le Danish!

rizza: haha..seriau aku dengor boypren tu weihh!!!

mamaadib: hehe.. my kids kul 9.30 dah layu..maybe because of that depa bangun awal kot

farah: ye la awak..sudah pindah..and aku sekarang mengidam nak makan kepok!! huhuhu

Anonymous said...

ihiks..sonot layan keletah damia...she's such a clever girl! harus jugak la dia carik boypren yg sama petah dgn dia...hahaha ;p

Erna on August 27, 2008 at 11:16 PM said...

za: anak aku ni ngan kitorang pot-pet tak reti dok diam..tapi kalau ngan orang diam jerr.. and last time kat skool lama teacher cakap she's a quiet girl! terkezut kami! hahaha
ni sekolah baru tatau la...

farah225 on August 28, 2008 at 1:40 PM said...

erna, kepok kat kl pon banyok leni.hehehehe

 

Based on Cookie Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template
Customized blog header by Layout.Goddess