Friday, August 1, 2008

I don't want to go to school??

Okey.. pagi ni hari ketiga dia sekolah, tetiba buat hal!
Since yesterday dia ada sebut2...'adik tak pergi school damia tak nak school jugak'
Tapi aku buat tak layan...
Pagi ni, dia ada sebut-sebut lagi... then request daddy hantar dia pergi school like dolu-dolu kat KT..
Aku cakap mana boleh, daddy nak pergi work cepat...bla..bla..bla..
Fine, dia mandi siap semua pakai baju, habiskan roti..
Then dia kata tak nak pakai tudung la... fine!
Dalam kereta, nak dekat sampai simpang sekolah, aku suruh dia datang depan sebab nak pakaikan tudung dia.
Then dia start buat hal.. 'i don't want to go to school!'
Aku sabar lagi... sampai depan school, aku pakaikan jugak tudung tu. Teacher datang nak amik dari kereta dia tak nak.. - dang! big trouble!
And then mula la segala drama... what sort of excuses and ugutan keluar...hohoho
'Why you dont want to go to school?'
'I don't want'
'Why?'
'I don't want'
Hmm..no reason! I asked the teachers...they said all ok yesterday.
So, berlakula sessi juraian air mata dan sebagainya.. aku masuk dalam school dia dok depan pintu luar..hahaha...
keep on saying 'I want to follow you'
so tu yang aku masuk dalam school..hehe 'Now, you follow me.' taknak le pulak..lol!!!
Dok le dia kat depan pintu tu nangis2 panggil aku..

Last option, teachers tanya aku nak buat apa..aku kata i won't give up. I will not give a chance to her.. sebab aku tau there is no specific reason dia tak nak pergi sekolah.. kalau aku ikut sekali, there will be next time! For Sure!!! And the teachers agrees with me.
One of them asked me if i want them to carry her.. so we plan an escape route for me..hahaha
2 of the teachers grab her and bring her in, then i quickly carry Danish out from there.. Dalam kalut2 tu, sempat lagi dia nangis2 cakap nak salam mommy...so dalam kelam kabut aku sempat plak patah balik and salam tangan dia lol!! tapi cepat2 le sebab dia nak grab my body so that i cannot go! Then, the teachers lock the door and i quickly drive back home.

Baru kejap ni one of the teacher called, dia kata she's fine. Stop crying immediately after i left school. Phew!!! But they put her in toddlers class dulu, to calm her down. Takut nanti kawan2 ejek ke apa lagi la dia malu tak nak pergi school..

Cikgu dia syak, dia tak nak sekolah maybe sebab dia segan kawan-kawan lain dah pandai solat and baca2 doa etc.. it happens before pada budak2 yang join lambat jugak.. lama-lama they gonna be ok! Insyaallah... hopefully all ok!
(oh lama aku tak buat sessi bisikan waktu malam sejak pindah randah ni..should start that again tonight.. )

**updated 3.42pm
Tengahari aku amik dia kat sekolah.. happy jer! As if nothing happened tadik okeh! Siap bleh call atuk dia cakap, 'Damia belajar this and this.. tapi pagi tadi Damia nangis nak Mommy jer'.. buleh? sabor je la labuuu.... dugaan..dugaan... hope there will be no more crying scene lepas nih! Penat mak okeh!

13 comments:

Rizza on August 1, 2008 at 10:31 AM said...

wow... betul tindakan ko...jgn ikut sgt..sekali ikut 10kali dia buat lagi,,..hehhehe

syabas!!!

Unknown on August 1, 2008 at 10:48 AM said...

kalau ikutkan hati ke'ibu'an kan...mesti rase nak hangkut jer bawak balik....sedihkan tinggal anak tgh nangis2 camtuh.... :(
kene la kuatkan hati ;)

Crazee Choc's on August 1, 2008 at 12:45 PM said...

alamak.... next year aku lak bakal hadapi semua2 nih...*suspense*

mado_ct on August 1, 2008 at 2:11 PM said...

yerla..
aku rasa aku pun pernah alami kesah macam ni la.. aku taknak gi sekolah(tadika la) kalau ada budak lain lagi pandai dari aku..hhahahaks.. Mula la buat alasan macam2..berjurai2 air mata, meraung...sakit la, kawan pukul la... heheheh. Makpak aku pulak manjakan..naik lemak la cek.

kaezrin on August 1, 2008 at 3:19 PM said...

sama ajwer ngan efi...but lps dpt adik so far ok balik gi sekolah xde dah drama swasta sume..normally time kiter adr ajer depa nih buat perangai but bila kiter hilanga jer dr depan mata depa ok terus...buleh

Erna on August 1, 2008 at 3:53 PM said...

rizza: tu la pasal, mmg kena tahan je tadik. Kalau ikutkan harus banyak alasan dia lagi lain kali.

raihan: hati sapa tak luluh beb.. tu yang teacher dia offer nak tarik dia. Sebab dia tengok macam aku dah naik cair kot tadik hahaha

marisa: takpe, tunggu je masa dan ketika nanti..insyaallah maybe anak hang ok!

ct: hahaha.. ni ada la ngikut sesapa ni kot :P tak aku, laki aku le gamaknya! (btw, aku dulu sampai kena heret turun lif bagai taknak pergi tadika lol!! tapi bila dah ok, best student aku je sapu haha hopefully tang best student tu pun dia ikut aku lah, jgn tang tak nak pergi sekolah ajeeee. :D

elin: tu la, bila kita ada, ada sikit 'lemak' lerrr..hehehe

Fid on August 2, 2008 at 1:56 AM said...

erna
walaupun anak aku baru 3 thn tp aku faham apa hang rasa...kerap juga dia buat perangai ala2 damia...

buka je pintu kereta mula jadi anak koala sangkut kat leher bleh??
nanak hehenkul..
uwaa uwaaa..lps bg kat kakak2..aku cabut sampai simpang dlm 50m gitu aku call tanya...dah ok dah kak...dah main2 daah..
perghh

nampaknya jauh lagilah perjalanan aku bab i don't want to go to school ni....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Mommy Hafiy on August 2, 2008 at 2:58 AM said...

aduhh..aduhh..syndrome nih pernah dihadapi masa hafiy g sekolah dulu..tiap2 pagi drama swasta..tp lps cabut tepon balik 10mins later ok jek..cess...saja jek nk kasi mommy susah hati!
skrg tanya dia nak g sekolah tak jawapannya still sama takmau!huhu

knv on August 3, 2008 at 6:56 PM said...

hahahaha!

teringat akmal faris masa first day montessori. balik nangis2 tak nak pi sekolah. bila tanya dia kata 'kena cakap english amal tak pandai'.. hahahaha..

sedih jugak.. tapi tak boleh ikut hati lama2 ok jugak.

all the best damia and mommy! :P

Jungle Playland on August 4, 2008 at 9:26 AM said...

hmm not yet my turn, so tak tahu nak comment aper.. kalau Aidan menangis tak gi skolah.. hmm i mungkin tunggu dia samapi habis.. nanti i kena blajar ngan you laa.. huhu

cysev3n on August 4, 2008 at 10:00 AM said...

uh.. zaman aku kecik2 dulu, adik ppuan aku nan sorang tu yg selalu menangis.. "nak duduk dgn along.... nak duduk dgn along.." kalau blaja benda yg sama lain la..

la ni dah nak jadik mak budak la plak kan.. kah kah kah..

kuireena on August 4, 2008 at 12:23 PM said...

Erna,
aku leh terbayang kalau damia dpt tangkap badan ko masa tu, mesti takleh lepas dah.. harus dgn ko ko sekali kena masuk dlm kelas.. hehe

mamaDhea on August 14, 2008 at 5:57 PM said...

lor.. ade blog jugak ke skrg nih? hehe.. tertinggal ketapi rupanye sya.. ekeke

ingat lg tak kt kite?? ala, yg beli brownies sis tu.. from JB.. hehehe..

 

Based on Cookie Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template
Customized blog header by Layout.Goddess