Monday, April 28, 2008

Triffle Mek & Donut senget :P

Jumaat lepas, petang aku masuk dapur dan mula menguli. Bahan ujikaji? donut! haha..lama giler tak buat donut. Last buat donut guna resepi 'donut suria'..which means aku akan buat pizza terus guna resepi tu..hehe. Tapi kali ni berkobar2 nak cuba resepi baru. Resepinya dapat daripada mak mentuo den ler.. balik kampung haritu dah sempat menyalin resepi donut ni. Mak mentuo belajar dan ada la sample yang depa buat tu..dah goreng semua berebut-rebut anak-anakku makan..hehe. Aku ngan cik abe pun dapat rasa cubit2 je, sudahnya ku mintak resepi ler...
So, aku pun mula la operasi. Buat 1/2 kilo jer.. siap semua dah tunggu naik etc.. aku pun uli la nak terap dan goreng. Sekalik lembik amat lerrr.. camno ni ek? tepon mak..pastu mak kata memang lembik..tapi takde la terus sgt. Maybe aku teruli nipis sangat kot hehe. Mak kata kalau yg american donuts tu lagi lembik..(i guess ni ala2 JCo dan sewaktu dengannya la ni) uish..lagi ku berkobar2.. siap semua nak goreng, aiseh! sekali lagi bila nak angkat tu maybe sbb tak cukup tepung aku tabur kat loyang tu..so ala2 melekat..udahnya jadik seropa tarik tali le bila masuk dlm kuali..kahkahkah...gasakler! Aku tengok benda tu naik je bila masuk kuali terus excited..ish! mesti gebus dan lembut nih (perasan jap!)
Dah goreng 1st batch aku golek gula serba sikit..aku pun ngap! Pergh!! Don't judge my donut from its rupa you know!!! hahaha giler lembut dan sedap! Ala-ala Jco lembut dia.. hantar ke depan sekelip mata 3D bedal licin.. aku masa tu menghabiskan goreng semua.. jenuh gak! banyak woo 1/2 kilo tu dapatnya.. aku goreng 1/2 masak..sejukkan dan freezer. Senang nak tea-time budak2 ni aku goreng esok-esok..hehe
My Senget benget donut!
dah tak larat..ku cuba pintal pulok :P last2 malas tahap maksima jadik bola2 je kihkih
Semalam plak, tengah aku kelam kabut bikin brownies oder utk shipment harini..aku selitkan jugak nak buat triffle mek yang aku dok terliur tu. Dari Jumaat haritu dah nak buat tapi asik la terlupa lepas satu2 benda..kihkih..mula2 ingat dah ada semua sekali kek la pulak lupa beli..udahnya semalam baru buat.
Pergh!!! mantop!! sedap weih!! makan sejuk2 tu..arhhhh! Aku buat ikut resepi mek.. cuma tang gula aku boh dalam 3 tbsp kot..aku rasa tak manis sgt..tu yang laju jer.. Kalau manis sgt rasa muak lak nnt. Buah nenas aku ganti dengan mandarin orange dalam air yg aku jumpa kat Giant. Dia mcm snack bleh makan terus gitu..so aku belasah air tu je aku drizzle as syrup. Cuma aku keciwa sebab strawberry takde..mmg bleh je omit tapi aku terasa2 yg rasa strawberry tu bagi kick lagi kat triffle tu hehe Dapat la satu mangkuk besar, then 14 bekas cup ala mek tu..dan satu bekas tupperware kecik. Semua dah selamat aku sedekahkan pada jiran2 wing aku..hehe.. ada 3 rumah (2 cina, 1 malay). Aku kasik yg bekas2 cup tu kat Pauline ngan Ah Kuan sefamily..lagi satu bekas tupperware tu aku bagi neighbour Pakcik depan rumah kami ni. Selamat semua merasa triffle mek..alhamdulillah! Aku pun selalu 'dera' hidung depa ngan bau brownies aku kihkih..
my Temenggung Jugah! :P

side view..should do more lapis..hehe baru cantik!

Top view..

5 comments:

cysev3n on April 28, 2008 at 4:29 PM said...

saya ada soalan la cikgu.. camne nak tau kita dah terlebih pukul (terlebih kembang?) dan sebagainya.. sbbnya sejarah saya pukul memukul (dalam hal2 kek begini la ye) selalu sangat la kantoi.. dan menyebabkan kek saya bantut! keh keh keh..

er, soalan aku tu serius ek.. tp aku tak tahan teringatkan kek bantat tu yg bikin aku tergelak tu..

Erna on April 29, 2008 at 11:31 AM said...

aiseh! dont la call me cikgu..see my donuts! ticer tak de la jadik senget benget lagu tu hahahahaha
btw, pasal pukul memukul tu..depends on what kind of cake ekceli. Kena tengok resepi kata apa. Ada yang kena pukul sampai halus..ada yang soft peak (whip cream)..ada yang tak boleh pukul sangat. Kalau kek lepas dah pukul butter ngan gula sampai putih gebu tu.. semua siap masuk, bila masuk tepung dan bahan kering lain, biasanya tak boleh pukul selaju hang pukul butter tadi. Kena ala-ala lembut kaup balik gitu supaya tak banyak udara terperangkap nanti. Tu yg ala-ala bantat kot. Apa yg aku ingat, kalau part nak masuk tepung je dah kena lemah lembut gitu.. kaup balik aje without any mixer or low.
ok? betoi ka aku ni? kena double check ngan ticer mek gak ni hahaha sat gi aku bagi salah ajaran plak naya!

mektwain on April 29, 2008 at 4:41 PM said...

ah yes, mmg trifle patut banyak2 layer pun, hehe....anyways, looks yummie!!! :-P~~~~ bestnya berjiran dgn hang.

cysev3n on May 7, 2008 at 10:24 AM said...

Erna,
since mak kena amik masa utk baca + paham apa yg hang tulis, makanya mak dah save dalam satu text file bertajuk - jangan_kasik_kek_bantat.txt

Erna on May 7, 2008 at 11:49 AM said...

kahkahkah...lawak..lawak!
lepas ni buat jangan tak buat! apa2 berlaku dihari kejadian hang sms je aku..no hal!

 

Based on Cookie Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template
Customized blog header by Layout.Goddess