Tuesday, April 29, 2008

What 'tax' has got to do with me?

Hoho..mcm gempak je bunyi tajuk..haha
Takde la..semalam my other half selamat settle e-filing dia semua. So, dah siap semua dia print segala bagai.. dia bawak kuar beg important docs kami.. selak punya selak
"Aiseyman! ada lagi insurance tak claim tadi!"
"hoh, banyak ke?"
"Ada ni..then ada yg haritu your insurance tu mana ek surat utk claim tu?"
"Aik..saya dah letak atas meja tu..i thot you dah amik for tax claim ni nanti"
"Hmm..ada 2 le ni..tak claim"
"Rugi ler! dah le tak cukup claim insurance tu kan?"
"Ha'ah..takpe la forward tahun depan"
"Bleh ek?" hehe..aku kan mana reti benda2 ni semua!
"Bleh!" dengan nada confident (aku pun diam le..aku bukan tau pun nak komen banyak2 heehee) ntah berapa banyak insurance dia beli pun aku tak keep track hehe yg aku beli aku tau ler..

So that's the end of the story. Dah selamat semua hantar pun.. lagi satu yg kami terkilan claim buku tak banyak tahun lepas.. dalam rm400+ je..eiii! not even half dari 1k yg boleh claim! Rugi!!!! aku pun pikir2 kot ada lagi resit2 yang aku simpan. So, here what tax has got to do with me! Yes! aku la tukang simpan resit-resit semua..bukan takat resit buku, semua mak nenek resit aku sumbat kat dlm beg tu hahahaha sudahnya bercelaru le! Ada yg kena humban dek terlalu semak dimata cik abang aku! :P (dia la tukang 'ops bersih' handbag aku yg sarat dengan resit tu :P)

All this while aku just slip2 je kat mana-mana diary aku utk tahun tersebut. So, bila aku baca personal money bulan ni, aku pun tergerak nak buat file macam recommendation dalam tu. Tapi pikir punya pikir aku rasa nak opt for the second option..which is just dump-in all 'necessary' receipts (read that! only necessary receipts!) into 1 box! So, aku pun cari ler box yang sesuai.. aku nak print TAX besor2 hehe Senang aku nak dump-in semua surat dan resit tax nanti.. ha! tu la keja aku! So, after this all receipt - buku, MAKNA, insurances, medical (kalau ada) aku akan masuk terus dalam box tu nanti! yeay!!!!

So, alang-alang aku kemas resit semua tu, aku pun calculate la current amount untuk book claim tahun depan..hehehe baru RM589.30. Errmm.... ada lagi ler!! aku berapa hari ni dok belek MPH Online tu hehe..tengah sale World Book Day! tangan aku memang gatal ja nak oda, tapi ada lagi 2 buku aku kena habiskan.. (btw, aku baru habis baca 'My Sister's Keeper-Jody Picoult, giler punya sedih! huhuhu...sebak dada aku. Nyaris nak meleleh air mata tapi aku control ngeee!) so back to the sale..hehe. Haruskah aku grab the opportunity of the sale? dah le mak keciwa tak dapek nak pi MPH Clearance sale kat KL end of this month ni..so dapat at least 30% sale tu kira bagus la kan..kan..kan? (am currently browsing tru the mph site...shhhhhhhhh ) ;)

pst! i just notice that they had improve the service from '1-2 weeks local delivery time' to '3-5days' only!! bravo!!! errr..depa ada baca rungutan aku ka? ermm..no! don't think so sbb aku lock this blog hahaha..tetiba gabra plak! :P btw, that was definately a very good move! Why you need 1-2weeks to deliver? tu yg aku tak paham dulu! ishhh....

5 comments:

Crazee Choc's on April 29, 2008 at 10:56 AM said...

baguih la hang erna.... saya ni yg kerja pun semua cik abe yg uruskan... (read: SEMUANYA).. hehehe.... nama je budak account.... tp semua menda laki yg buatkan. tp almaklum le.r.. gaji tak besar mana.... tak kena income tax lg..... lepas sbb ada insurance dgn bayar zakat.

Erna on April 29, 2008 at 11:26 AM said...

hoho.. kita kerja belakang tabir je marisa. hehe tukang kutip resit :P pehtu sbb suka baca personal money tu..so jadik tukang sibuk gak pasal mana2 yg bleh potong tax tu :P
hmm..nak kena baca gak le pasal bracket2 ni..tak paham tang tu. Cik abg ni zakat semua pun mmg monthly deduction terus..

cysev3n on April 30, 2008 at 11:18 AM said...

aku rasa dump in the box tu, bley bikin kalut jugak pe kalau dah banyak sangat resit.. aku punya style mmg bukak file.. the one yg kita kena punch resit then susun ikut monthly.. so, bila nak tengok tu senang sket.. selak2 je..

Rizza on May 2, 2008 at 4:51 AM said...

ye betul cik yan..aku kalau tahap rajin..semua susun resit ikut bulanan atau ikut "tempat beli brg tu"..kalau tahap tak rajin..semua aku stapler kan sekali harung mana aku jumpa..hehhe

ni aku nye resit2 bertimbun lum abis taip in...

ana, cam ne kena leh claim beli2 buku ????

Erna on May 2, 2008 at 11:34 AM said...

yan, za..
resit buku selalu kecik2 ..tu yang aku tak koser nak tebuk2 lubang bagai. Kalau idak kena la tampal kat A4 then baru stapler..(huhu macam buat working paper kat uni dulu plak hehe tampal resit2 utk claim :P)
Tu yang aku pakat nak campak je dalam kotak tu hehe then surat2 insurance tu kira halal la aku main lipat je campak dlm tu hahaha
aku rasa akan lebih praktikal sbb aku ni kalau bab buat file gitu, awal2 je nnt..lelama aku main selit2 jugak ahaks! HHTA (hangat2 taik ayam gitu :P) so kalau box aku confirm akan campak je dlm tu hahaha aku simpan resit yg nak claim tax je la..resit lain abg aku sah2 akan buang!

 

Based on Cookie Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template
Customized blog header by Layout.Goddess