Monday, December 1, 2008

Membayar hutang tag kakNon..


updated**
pic diatas..
1st pic diambil pukul 2 harini.. separuh daripada ruang famili sudah penuh dengan hasil 'sepahan' dua orang pelakon seperti dalam gambar. Menjelang petang keseluruhan ruang akan penuh dan hati-hati ketika melangkah kerana anda mungkin akan terpijak alex/marty/cars/bola-bola kecil yang mungkin akan menyebabkan anda jatuh tergolek (tapi depa idak pernah plak terpijak or jatuh okes!! maybe because they are the one yang buat mess tuh, so they know which part yg selamat?? lol!!)
2nd pic - tertinggal nak include this pic kat ruang makan tuh..ni lah antara kerja ruang makan itu!! Kalau la setitis coklat terkena kerusi mak yang putih melepak itu..huahuahua...nangesssss!!! selalunya kerja-kerja akhir (mengeluarkan brownies drpd tray, mencurah topping, packing) dilakukan di sini sbb i need a bigger table and space ;)

#################################################
Yeah..tag yang berkurun lama.. semasa kakNon tag haritu, aku berkampung kat hospital..lepas kuar hospital seminggu rumah aku tunggang langgang :P tak sanggup aku nak amik gambor!! tak semangat pun sebab sibuk nak settlekan kerja-kerja rumah dan order-order brownies yang tertunggak ;)
Anyway, ni aku usaha la sedaya upaya tag tempat kerja. Disebabkan kakNon kata 'sila tunjuk rumah hang!' adus..(kan hang dah mai umah? huhu malu la weii rumah aku kosong :P)
Memandangkan aku ni kerja di rumah, so ruang kerja aku meliputi satu rumah kekdahnya.. We try very much to keep our house simple and minimalist ;) Satu hari nanti, kalau ada rezeki dapat pindah rumah sendiri, memang impian kami nak buat konsep moden and minimalist. (but bila kami survey2 deco/furniture, selalunya yang modern & minimalist ni lah yang mahal!! apa kejadahla!! dah namanya minimalist, so price should be minimal la kan???? tak gitu?)
Anyway, layanla pic-pic nih... it's quite long entry lah! takpe, aku bayar hutang sebab dah lama benar, biar kakNon puas kan??!! hihihihi
Ruang 'kerja' pejabat ;)
Tugasan: Ruang kerja saya. Tempat untuk melayari internet dan membalas email-email order brownies, tempat Damia buat kerja-kerja ulangkaji.
Nampak file merah? tu kerja yang saya perlu lakukan segera..dalam ada claim form insurance d&D ;) dan jugak C.V yang perlu dihantar ;)
Ruang 'kerja' famili
Tugasan: Tugasan di ruang ini juga amat mencabar.. nampak susunan teratur buku-buku di rak berwarna merah?? Semua buku-buku/activities D&D disimpan disitu..bayangkan apabila setiap ruang ini dipenuhi buku-buku/color pencils/crayon dan hampir semua ruang di shelf merah itu kosong!! Memang HORROR!!! Tapi, ni lah ruang we as family spend most of our time with ;) Berterabur macam mana pun sinilah tempat kami guling-guling bergusti anak beranak :P berguling je lah atas tikar tu..rumah kami di'HARAM'kan carpet yerr!! al-maklumlah semput belaka.. (tapi kami jumpa dah carpet yang bleh dicuci selalu dan anti-dust etc. And from the look memang lah sangat ok, and nice! BUT, please don't ask me the price ya!! Buleh beli sebijik MAHINA okeh!!! kirim salam je lah huahuahua!

Ruang 'kerja' utama
Tugasan: Kerja utama saya di bilik ini ialah untuk tidur atau saya dikerjakan? lol!! Tugasan sampingan ialah ruangan membaca sebelum tidur. Di bilik ini juga tempat saya mencari ketenangan mengadap Dia pencipta ;)
Black Bed & White Wardrobe&Drawer? hahaha ni lah hasil mix&match kami suami isteri. Katil kena yang best dan kukuh :P wardrobe belasah ajer yang cheap kat Ikea ;) no fancy or expensive 'my dream' built-in wardrobe cabinet..since again the reason-rumah sewa maaaa!!!
Ruang 'kerja' tidur/main anak-anak
Tugasan: Tugasan di bilik ini sungguh mencabar. Saya baru lepas 'mencampak' segala mainan yang bertaburan di seluruh ruang bilik ke dalam box2 yang tersusun di tepi. Tak daya nak 'sort' according to box dah! lol!!! Yang bestnya, tiap kali saya duduk setengah hari untuk sort each toy according to box, selepas itu both of them akan 'teruja & terkinja-kinja' untuk bermain semua toy yang ada!! (sebab baru nampak clear 'oh satu box cars!! satu box train!! satu box barbie!!)Bayangkan lepas tu macam mana kan?? ALL MIX UP,AGAIN!! duh!

antara baju-baju yang 'Q' untuk digosok di atas rak gantung yang tumbang minggu lepas :P

Ruang 'kerja' menggosok
Tugasan: Gosok..jangan tak gosok..gosok!! Gosh!!!
Ruang kerja yang paling saya lemahhhhh!!! huahauhua (saya memang MALAS nak gosok kain! Tetapi saya tak suka pakai baju yang tidak digosok! KONFLIK disitu! :P)
(baju2 diatas iron board itu menanti utk digosok. Fakta sebenar: pada satu malam yang lepas, tiba-tiba kami terdengar bunyi benda jatuh..apabila diperiksa, tempat gantungan 'baju untuk digosok telah tumbang! lol!! overload la tuh :P tu yang terpaksa angkat sket dan letak di atas iron board terus.
Dalam erti kata lain :rintihan tempat gantung baju
"wahai tuan/puan rumah. Aku tak daya menanggung bebanan baju yang terlampau banyak ni, sila la ambil dan gosok segera supaya boleh digantung elok-elok didalam almari baju sebenar" lol!!

Ruang 'kerja' membasuh
Tugasan: Membasuh baju-baju kotor, comforter, cadar, towel dan sebagainya. Terpaksa ditutup dengan towel besar sebab kesan-kesan tanah kerja (pic bawah) telah mengotorkan ruang 'pembersihan' saya! grrrrr!!!

selingan: ni lah gambaran belakang rumah yang dikorek semula dan mengharu-birukan dek kerna habuk2 dan kotoran tanah.

Ruang 'kerja' stor dapur
Tugasan: Menghumban segala apa yang tak perlu dilihat diruang lain didalamnya muahahahaha (bukankah itu fungsi store? lol) ya ampon!!! excuse the horror scene,esp part bawah tuh :P
Sebenarnya, ni kitchen store. (Store sebenar ada kat bawah tangga rumah ni.. tu lagi horror kalau masuk :P)
Bilik asal sepatutnya 'maid room'. Tapi memandangkan kami takde maid, so kami olah bilik ini menjadi stor penyimpanan barang-barang dapur yang tak cukup di ruang kabinet dapur 12ft kami;) Kami beli shelving case tu yang bleh add on level bila perlu.. dan di dalam ini segala bahan2 kek,brownies, semua disimpan di sini. Kabinet laci tu tempat penyimpanan stok gula, tepung dan sebagainya. Kiri sekali ialah oven kesayangan hamba ;)
Kerja utama bilik ini ialah oven tu ;)
Ruang 'kerja' dapur
Tugasan: Merangkumi segala kerja-kerja memasak, membasuh pinggan mangkuk, menyiang lauk pauk dan segala yang bersangkut-paut dengannya.
(Yerrr, sangat kosong..huhu terseksa jugak rasa disebabkan kesuntukan ruang penyimpanan dan sebagainya. Tapi, alhamdulillah memadai untuk rumah yang disewa. Tak koser la nak pasang kitchen cabinet cantik2 dan banyak2 kat rumah orang kan! huhuhu setakat 12ft low cabinet sajorrr..tu pun rasa rugi jugak sbb still bukan rumah kita nak habis almost 2.5k for that size of cabinet!! -buleh tambah $ and dapat sebijik handbag idaman kalau aku tak berkeras nak buat cabinet itu hari kan? tak pun menambah dana untuk cuti-cuti idaman sekeluarga.. kahkahkahkah )
Ruang 'kerja' makan
Tugasan: Kerja-kerja mengisi perut, menyiapkan kuih-muih, brownies dan sebagainya.

Ruang 'kerja' tamu.
Tugasan: Takdela ramai tetamu yang datang pun.. cuma hari-hari biasa kerjanya ialah membersihkan mainan yang terlepas turun.. ataupun kusyen-kusyen yang dilempar ke sana sini oleh 2 monster kecik rumah ini :P

note: gambar diambil sejurus selepas operasi pembersihan dijalankan oleh moi&hubby pada hari Sabtu dan semasa ketiadaan 2 kanak-kanak ribena yang telah pergi mengikut atuk&opah berjalan-jalan ke KL Sentral menaiki komuter ;)

Sekian, terima kasih!!

15 comments:

MN on December 1, 2008 at 12:45 PM said...

oh, itukah wajah sebenar tanah2 yg dikorek mereka itu???
sabor jelah depa ni tau!
dah settle ke blom?

Rizza on December 1, 2008 at 2:12 PM said...

cantik n kemas je ruang "kerja" ko ye.. hehe

wei itu oven berapa rege ye??? avon jenis "fan" ke atas bawah panas????

aku nak survey bab oven loo...

bila ko tidak bz..sila la buzz aku yeee...

Mommy Hafiy on December 1, 2008 at 2:20 PM said...

wahhhh...cantik betul ruang kerja sekalian anda..bilalah saya dpt nak buat ruang kerja mcm tuh...tau je la rumah saya nih maha kecik maha semua ruang adalah ruang serbaguna..hehe

mommyashvin on December 1, 2008 at 3:05 PM said...

me too always stepped their toys and felled down or hurt. :( erk , si kecik pun tahu mcm nak avoid but not the mom!)

btw, byk workplace u hehehe. and the brownies so tempting. yummy! Nak order 1/2 tray. This week anytime sempat tak? hehehe sms to invoice me okay with ur a/c number. As usual with mm!

and HAppy Belated b'day to Danish! Send my regards to him!

NeroEcha on December 1, 2008 at 3:06 PM said...

Besar jugak rumah tu yer..lapang jer..

Erna on December 1, 2008 at 3:07 PM said...

mrs noba: yerr awak!! gitulah..tapi tu dah kambus..before this 1 big hole..then kat belah luar pagar tu ada lagi another 1 big hole jugak..tapi tak masuk plak kat dalam pic tuh! Now dah settle, tengah tunggu tanah tu turun lagik so that bleh clearkan balance tanah tu before they cement it!

rizza: kan aku letak note tu..tu semua sejurus selepas di kemas hahaha.. kalau tak haru biru jugak!! :P
oven- dulu aku beli tu 900+..now maybe dah 1k+. Yang tu electric oveb, with fan, atas-bawah semua api ada!! hihi

Nor: alahai awak!! paham sesangat! no worries!! lagi senang kan takde pening kepala nak kemas banyak2 hahaha.. kecik2 pun ada jugak ruang untuk saya menumpang tidur di sana haritu ;) miss you & Hafiyy lah!! bila nak jumpa Halqy nih??

Erna on December 1, 2008 at 3:38 PM said...

valli: hihi..wat to do..semua pun workplace maa!! oh, i need to check first ya..quite full with orders esp towards the end of the week sbb nak raya. By poslaju?
oh, his bday is this wednesday.. 3rd dec..not yet belated then ;) thanks for the wish!

Nero Echa: besar dan kosong lol!! lagi besar lagi banyak tempat nak kemas lerr!! aduss!! now i miss my apt/condo type of house! Ni first time we all rent a landed house sejak kahwin..before this semua rumah atas angin je..less space to clean and mess! but now berganda tempat mak nak kena kemas!!

mommyashvin on December 1, 2008 at 4:06 PM said...

hahaha, so kira adv. wishes, So sorry!
yes, by pos laju. Oh full! see if can this week or anytime also can.

Ms Lola on December 1, 2008 at 6:26 PM said...

Kah kah kah! Ruang kerja utama tu yg aku tak tahannnn... KEJI!

Hana' Yusuff on December 1, 2008 at 10:52 PM said...

lapang dan cantik. mmg ruang rumah2 kat bkt jelutung besar kan.lapang je.
yang lapik tikar/getah kat bilik budak2 tu kat mana nak beli ye?tak perasan pula kat mana2.dah lama nak tanya sbnrnya.harga dalam berapa?
dok apt/kondo mmg senang nak kemas, ruang tak banyak. yang tak bestnya, rasa sesak bila barang asyik bertambah walaupun dah byk barang keluar. sesakk!! hehe, budak2 punyak barang lagi.huhu.ada la lebih kurangnya kan.

Hana' Yusuff on December 1, 2008 at 11:03 PM said...

bab gosok baju tu samala...
kalau tgh rajin,semua baju gosok.bila penyakit M datang. mula la tpt gantung baju tu tumbang.cuma nasib baik la suami tak kerja hari2. sekali trip sepasang uniform je gosok.ni pun dah bertimbun!hehe. skrg setiap kali nak gosok baju ada je budak kecik nak kawad kat bawah iron board!

Lin Chalo on December 2, 2008 at 5:07 PM said...

wah sis erna.. saya suka part gosok baju tuh.. hehehe.. itu adalah di antara tugasan yg paling saya menci seumur hidup selain drpd melipat baju..

pasal alex, cars bersepah tu mmg tak dapat dielakkan la kan.. hua hua hua.. kadang tu boleh tak tetibe je ada something yg keras bile duduk kat sofa.. suka suki je.. ari tu boleh tak jumpa marty kat dlm sarung bantal?? hadoiiii..

Erna on December 3, 2008 at 11:39 AM said...

lola: ya Allah..haha.aku nak type Ruang 'kerja' tidur utama..tertinggal tidur jadik ruang kerja utama sajork hahahaha...sungguh keji :P
hana: haha..yer la sama kes ;)
Mrs.H: sarung bantal? lol!!!! mesti marty menyorok dlm tuh :P

cysev3n on December 3, 2008 at 11:53 AM said...

walaupun aku dah lambat nak komen, tetap juga mata tertancap pada ruang kerja utama tu..

aih, aku yg keji ke apa ni..

Crazee Choc's on December 3, 2008 at 1:29 PM said...

suka la katil n almari tu....wah.. beruntung sape yg pindah masuk umah tu lepas erna sbb dah ada kitchen cabinet

 

Based on Cookie Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template
Customized blog header by Layout.Goddess